MegosztásShare on Facebook

A kerékpárjainkat legalább ugyanúgy megilleti a tisztelet, mint az autóinkat. Ne feledkezzünk el rendszeres karbantartásukról! Ez a folyamat mosásban, kenőanyagokkal való ápolásban, és az elhasználódott kopó alkatrészek cseréjében, valamint egyes alkatrészek beállításában merül ki. Utóbbi két tényezőt bízzuk szakemberre, ám az általános ápolást tegyük meg saját kezűleg!

Egy bringa szolgálhat minket hosszú éveken át, de leamortizálhatjuk azt hónapok alatt is. Vigyázz a biciklidre, mert megérdemli!

(forrás: Trek-Segafredo)

(forrás: Trek-Segafredo)

MOSÁS:

Az ápolás legalapvetőbb mozzanata a mosás. Nyilvánvalóan akkor van létjogosultsága, ha koszos a kerékpár. Tisztítás alkalmával ragadj meg egy vödör vizet, mosószert, egy szivacsot. Ezzel a kerékpár minden apró rését alaposan mosd ki, de vigyázz, hogy a csapágyakhoz ne folyjék be a mosószeres víz, mert kioldja onnan a zsírt!

A kerékpár meghajtásának (lánc és fogaskerekek) tisztítása a következő lépés. Súrolókefével, fogkefével vagy bármi más erős sörtéjű kefével sikáld le az összes fogaskereket és a láncot is teljesen tisztára! Ez különösen fontos, mivel az olajjal keveredett homokszemek, melyek a láncon és a fogaskerekeken képeznek réteget, nagymértékben gyorsítják a kopást használat során.

Ezt követően öblítsd le az egész bringát tiszta vízzel! Ügyelj rá, hogy ne maradjon vegyszer a bringán!

Száradást követően egy ronggyal töröld le a láncot, majd olajozd meg úgy, hogy minden láncszemre jusson olaj! Lehetőleg kerékpárhoz való láncolajt használj.

(forrás: Trek-Segafredo)

(forrás: Trek-Segafredo)

OLAJZÁS, ZSÍRZÁS:

Amit minden egyes tekerés után meg kell tenned, függetlenül a bringamosástól, az a lánc tisztítása. Mikor letámasztod a bringád, egy ronggyal alaposan töröld le a láncot minden oldalról! Majd olajozd meg úgy, hogy minden láncszemre jusson egy csepp olaj! Fontos, hogy a láncot a belső oldaláról olajozd.

A forgó alkatrészek csapágyának zsírozását bízd szakemberre! A modern kerékpároknál sokszor nem is megoldható az újrazsírozás, csak cserélni lehet az alkatrészt. Amennyiben mégis, akkor célszerszámra van szükség az alkatrész szétszedéséhez.

Bár nem teljesen témába vág, de mégis említésre méltó a karbon-zsír használata. Ez olyan alkatrészek találkozási pontjához való, amiknek egymáshoz képesti elmozdulását szeretnénk elkerülni. Például a nyeregcsövet bekenhetjük vele, ha az rendszeresen lecsúszik. Szemcsés jellege miatt, az alkalmazott területen az alkatrészek erősen tapadni fognak egymáshoz.

(forrás: roadcyclinguk.com)

(forrás: roadcyclinguk.com)

FÉKOLAJ és TELESZKÓPOLAJ:

Manapság nem csak akkor kell hidraulikus tárcsafékről beszélnünk, ha hegyikerékpárosok vagyunk. Minden szakágban elterjedtek a tárcsafékek, így meg kell említeni a fékolajak cseréjét is. A fékfolyadék zárt térben mozog, mégis évente érdemes lecserélni azt. Ennek kivitelezéséhez szintén célszerszámra van szükség, és az sem mindegy melyik fékhez milyen típusú olajt használsz, tehát bízd ezt is szakemberre!

A kerékpárok legkifinomultabb műszerei a teleszkópok. A típushoz megadott üzemóránként szükséges olajt cserélni bennük. Évente akkor is ellenőriztesd őket, ha „nem raktál bele” túl sok üzemórát! A tömítések ellenére, az alkatrészekbe be tud jutni kosz, ezért is fontos, hogy rendszeresen átnézi szakember. Ezzel jelentősen növelhető az alkatrész élettartama.

(forrás: cyclingweekly.co.uk)

(forrás: cyclingweekly.co.uk)

ELLENŐRZÉS:

Időnként ellenőrizd a fékbetétek, fékpofák állapotát! Jobb, ha nem menet közben ér meglepetés, hogy nem fog a fék, vagy fém a fémen súrlódik fékezéskor.

A csapágyakat is mind vizsgáld át nagyobb időközönként! Mozgasd meg a pedálokat, kerekeket, hajtókart, fejcsapágyat. (Legutóbbit úgy tudod tesztelni, hogy behúzott első fékkel óvatosan mozgatod kerékpárod előre-hátra a kormánynál fogva.) Minden esetben kotyogást, holtjátékot, rendellenes mozgást keress!

Láncod körülbelül 5000 megtett kilométerenként cseréld le! (Ezért is nagyon hasznos a kerékpáros computer használata, mivel látod a megtett kilométereket, üzemórákat.) Amennyiben sokszor használod rossz időjárási körülmények között bringádat, ez változhat. Lehet, még sűrűbben kell cserélni a láncot. Láncnyúlás-mérő célszerszámmal bármikor könnyedén megmérheted, hogy szükséges-e cserélni azt.

A guminyomást minden kerekezés előtt vizsgáld meg! Egy országúti kerékpár esetén 7-10 bar, egy hegyikerékpár esetén 1,7-2,4 az optimális levegőnyomás.